tisdag 24 mars 2009

Hemkunskap i Saladan




Idag har vi haft hemkunskap, det är när man bakar eller lagar mat. När vi har det är vi på ett ställe som heter Baan Café som ligger i huvudorten Saladan. Idag var det jag och tre kompisar till i min klass, vi som gått i klassen längst, som fick gå dit med vår fröken Annica. Vi skulle baka marängkakor på mördegsbotten.

Som ni ser fick vi stå på pallar för att nå upp till bakbordet, men det gick bra!

När vi hade bakat klart och stoppat in kakorna i ugnen fick vi slicka skålarna, mums!

När kakorna kom ut luktade det jättegott. Men då hände en liten olycka, Zeb skull lukta på kakorna och brände sig! Vet ni vad thailändarna gjorde då? Jo, de hade en växt på baksidan, som heter Aloe Vera och om man bröt av ett tjockt blad och höll det mot brännsåret så blev det bra. Bra va! Vilken växt! Jag fick med mig ett blad hem, som man kan använda om det skulle hända någon annan olycka. Det funkar tydligen på det mesta! Fiffigt värre!

Efter skolan gick vi tillbaka till Baan Café och fikade, så mamma och pappa fick smaka mina kakor. Alla tyckte det var jättegott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Bodil, nu är det påsklov i Sverige. Det är vår också. Solen skiner och om man står i solen är det supervarmt! I skuggan är det fortfarande kallt. Idag skulle vi åka till Mulle Meck-lekparken men Vilhelm är förkyld och har t o m lite feber så vi gör nog inte det. På lördag kommer nog påskharen. Man brukar ju få påskägg med godis men jag skulle vilja ha ett påskägg med en ängelhäst. Jag har önskat mig en ängelhäst så länge nu, men mamma säger att den är för dyr. Maja har en ängelhäst. Vi har träffat på din mormor flera gånger den sista tiden. Det finns blommor i vår trädgård, snödroppar. Jag och Maja har planterat påskliljor och tulpaner i skogen hos min dagmamma. Kram Victoria

Bodil sa...

Hej! Jag tror inte det kommer någon påskhare hit, han vet nog inte att jag är här... Vi har thailändsk högtid på måndag - Song Kran - då är det vattenkrig!! Men innan dess ska jag till Khao Lak i fyra dagar, åker imorgon. Jag ska snorkla på Similan Islands, det ska bli jättespännande!! Nu ses vi snart, det ska bli såå kul! Kram Bodil