torsdag 20 januari 2011

Thailands-tema


Varje tisdag har vi Thailands-tema i skolan. Tisdagarna börjar förvisso med idrott på stranden och därefter ett svalkande dopp i poolen, men sedan har vi thai på förmiddagen. Hittills har vi lärt oss räkna, vilket jag kunde förut, men nu kan jag räkna längre. Sen har vi lärt oss färgerna, fler hälsningsfraser och lite hur man presenterar sig själv och veckodagarna. Det är jättekul att lära sig, och lite vågar jag använda också.
På tisdagseftermiddagarna har vi olika teman som man får vara med på. Jag har hunnit med att rida elefant i djungeln, som jag redan berättat om. Förra tisdagen var vi på studiebesök på ett gummiplantage. Så är funkar det när man gör gummi: gummi finns i gummiträden, som kåda ungefär. Man gör ett snitt i trädet och låter gummit rinna ner i en kopp gjord av en halv kokosnöt. När man "skördar" gummit, går man och plockar ut massan ur skålarna. Vi fick gummit från varsinn skål, det var nästan rinnande men stelnade snabbt, vi hann rulla ihop det till en boll. Det blev en studsboll!! Först luktade det lite illa, men när det hade stelnat helt luktade det nästan inte alls. Gummit är gulvitt när det kommer från trädet. När man inte gör gummiblollar, som vi gjorde, lägger man ihop flera skålar och maglar ihop det till en fyrkant, stor som en kökshandduk ungefär och hänger på tork. När det har stelnat, man kallar det rågummi, så säljer de plattorna vidare och det blir sedan allt möjligt, från studsbollat till bildäck!
Förresten så bor vi bredvid ett gummitplantage, så vi ser faktiskt en massa gummiträd från vårt badrum!
Här manglar man gummimassan.

Så här gjuter man gummimassan i en form, sen vänder man på den och trampar på den!

Här hänger gummit på tork!

Den här tisdagen besökte vi en thailändsk skola. Jag har tagit några bilder där, som jag tänkte visa er snart!

Kram Bodil

Inga kommentarer: