fredag 14 november 2008

Första skolveckan

Förlåt att jag inte har skrivit på flera dagar, jag har gått i skolan varje dag och det har varit så mycket. Vi börjar med skolan. Vi har pratat om transporter i Thailand och vi kom fram till att det är väldigt olikt från hemma. Här åker de flesta moppe eller tuk-tuk. Det kallas tuk-tuk för att det låter tuk tuk tuk tuk om motorn. Vi fick måla tuk-tukar med vattenfärger.
Annars har vi pratat mycket om tid den här veckan. Vi har fått känna på olika sätt hur lång en minut är. Det är ganska långt när man ska sitta helt tyst och stilla. Och vi har lärt oss en jättebra sång om veckans alla dagar, så nu kan jag det både framlänges och baklänges. Sen har vi pratat om månaderna och alla fick berätta när de fyllde år. Då kom vi på att vi som går i skolan här inte kommer ha någon vinter i år, vi får dubbla somrar. Det tyckte de som fyller år på vintern var extra kul, för i år är det ju sommar här när de fyller år.
På onsdagen firade vi Loi Kratong och vi hade samarbetsdag, då var vi i grupper med en från varje klass enda från förskolan till högstadiet, det var kul att lära känna flera i skolan i andra klasser. När man gör en Loi Kratong-båt tar man en bit bananstjälk och klär in den med bananblad som man viker och fäster med nålar och så dekorerar man med blommor, ljus och rökelse. Det var en stor högtid här och på kvällen gick alla ner till stranden med sina båtar och tände ljus och rökelse och skickade ut dem på havet. Det var en hyllning till vattnet, vi tackade för att vi har tillgång till rent vatten, och lovade att inte slösa på det vatten vi har.
På torsdagen tog jag vägen via stranden till skolan för att se om det hade spolats tillbaka några båtar och det hade det. Jag tog hand om en, jag tycker att det var lite sorgligt att släppa ut min fina båt på havet och aldrig se den igen.
Kram Bodil

Inga kommentarer: