fredag 21 november 2008

Frukostbestyr





Idag körde vi fulaste grimasen tävlingen vid frukostbordet. Sånt har vi aldrig tid med hemma, så det är ganska kul. Pappa vann, men det lyckades vi inte fånga på bild, så ni får hålla till godo med Doris bidrag.


Igår var min mamma och pappa till Krabi, en lite större stad som ligger 2-3 timmar härifrån, för att ordna så vi kan stanna längre i Thailand. För att vara länge i ett annat land måste man ofta ha något som kallas visum. Det gick bra för mamma och pappa så nu får vi stanna här lite längre. Jag fick följa med en kompis hem efter skolan och äta middag hos dem. När mamma och pappa kom hem hade de hittat havregryn i Krabi. Det är många saker som inte finns att köpa här på Koh Lanta. Och jag som gillar havregrynsgröt! Jag fick en portion innan jag skulle somna och en till frukost, mmmmm vad gott. Tycker ni om havregrynsgröt? Här kommer en bild från morgonens frukost i vårt kök.

Vet ni jag har nu lärt mig räkna till 10 på thai. Vill ni lära er? 1 nueng, 2 song, 3 saam, 4 si, 5 ha, 6 hok, 7 jed, 8 pad, 9 kow, 10 sib. Man kan se lite olika stavning, för egentligen finns ju inte våra bokstäver här.

Kram Bodil

2 kommentarer:

Victoria sa...

Hej Bodil, vi har jättemycket snö!! Det har snöat sen i fredagskväll och pappa har skottat er framsida två gånger. Vi har precis åkt pulka. Först köpte vi en ny pulka + en dubbelpulka. Vilhelm gillade mest snow racern. Igår var jag på bio med farmor. Filmen var bra men läskig. Tomtesaga heter filmen. Idag har jag också åkt skridskor. Jag missade min skridskoskola i veckan för jag var sjuk. Inatt sov jag hos farmor. Vi bakade pepparkakor. Kram Victoria

Bodil sa...

Vad roligt med snö och pulka! Många kompisar i pulkabacken, va? Kan du hälsa till Arvid, Olle och Johanna!! Vilken snäll pappa du har som har skottat hos oss! TACK!!! Jag tycker det kan vara läskigt med film ibland. Är Tomtesaga en tecknad film?
Här finns inga pepparkakor. Men vi ska få baka på ett bageri här med min klass, det ska bli kul. Imorgon ska vi på utfylkt och titta på odlingar som finns här. Jag vet att man odlar kaffe och gummi, men HUR kan man odla gummi? Vi får se, jag ska berätta när jag vet. Kram Bodil