måndag 10 november 2008

Skolstart

Idag är det en viktig dag. Jag börjar i skolan. Alla skolpapper från Mulleborg och mitt pennskrin och en vattenmugg var packade i ryggsäcken och efter frukost ville jag bara komma iväg till skolan!

Vi började med samling i shalan, alla barn och de föräldrar som vill. Det finns många barn på skolan, från förskola till högstadium. Först ropade de upp tre nya barn som började idag, då fick jag räcka upp handen när de sa mitt namn. Det började en flicka till i min klass och en tjej i högstadiet. Nu är vi 11 i min klass, det ska komma en till, så när vi är full klass kommer vi vara 12 barn i förskoleklassen.

Efter uppropet fick vi veta att den här veckan är det lite speciellt på onsdag, då är det thailändsk högtid. Därför ska vi ha samarbetsdag på onsdag, hela skolan. Vi ska göra båtar och på kvällen är det en ceremoni där man tänder ljus på båtarna och skickar iväg dem på vattnet med alla sina bekymmer, så mår man ännu bättre sen, det låter ju bra. Det ska bli spännande att vara med om.


Efter informationen gick alla ut på skolgården och så hissade två tjejer i högstadiet den thailändska flaggan och alla barn sjöng den thailändska nationalsången. Jag kunde inte den, så jag stod bara bredvid, det lät fint, jag hoppas att jag får lära mig den snart.

Idag ska vi ha tema Thailand och prata om hur man reser i Thailand och på eftermiddagen kommer vår musikfröken Sara och har musik med oss.

Jag ska berätta mer sen hur det var.

Kram Bodil



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Bodil!
Vad roligt att du har börjat skolan nu vi har läst med stort intresse.
Varje dag när vi räknar hur många vi är så säger alltid någon av skolbarnen "och så är Bodil i Thailand". Vi pratar om dig och undrar hur du har det.
Nu har vi börjat åka skridskor det var jätteroligt! Får du åka skridskor?
Idag gjorde vi i ordning en affär i bokrummet. Sedan lekte vi att vi handlade och betalade och räknade pengar en lång stund.Kika i veckobrevet där finns det bilder.

Kram från skolgruppskompisarna

Bodil sa...

Jag tänker på er varje dag och skridskor vore jättekul att åka. Men nu får jag simma istället varje dag och jag har blivit ganska bra på det nu. Man kan alltså inte åka skridskor här. Det är för varmt, idag var det 36 grader i skuggan.
Vad kul att ni snart ska ha julmarknad. Här är det marknad varje söndag, med en massa stånd.
Jag övar mig på att beställa saker på restaurang, då måste jag både pratat engelska och lite thai och öva mig på att betala, det går bättre och bättre och jag tycker det är kul att lära mig att prata mer och mer engelska.
Vi har en engelsklärare som heter Sara, som kommer till oss och har engelska, här är det bra att kunna engelska och det är lättare att lära sig när man måste prata det över allt.
Kram
Bodil